Proč už více než 80 % českých e-shopů aktivně využívá srovnávače cen jako Heureka nebo Zboží.cz? A jaktože srovnávače každý měsíc navštěvují miliony uživatelů a toto číslo stále roste? I když se profesně srovnávači nezabývám a má specializace je SEO, tak jsem se nad tím zamyslel.
Srovnávače cen jsou velmi efektivním a populárním marketingovým nástrojem jak mezi inzerenty, tak samotnými uživateli. E-shopům, které srovnávače v rámci své prodejní strategie využívají, mohou generovat i více než 30 % všech tržeb a jen málo online nakupujících si dokáže představit shánět jakékoliv zboží na internetu, aniž by měli přístup ke srovnávacím portálům.
V čem spočívají ty hlavní silné stránky srovnávačů cen a jaké výhody nabízejí?
-
vše na jednom místě – díky srovnávačům cen lze jednoduše porovnávat všechny informace o produktu na jednotlivých e-shopech (kromě ceny třeba i dostupnost, dopravu…) a nastavit nabídku svého e-shopu tak, aby odrážela stávající trh
-
existující zájem za strany uživatelů – narozdíl od inzerce na sociálních sítích nebo ve výsledcích vyhledávání nemíříte nabídkou na chladné publikum, ale na potenciální zákazníky, kteří už mají o daný typ produktu sami zájem
-
vysoké CTR za rozumnou cenu – srovnávače cen obvykle nabízí velmi dobré poměry prokliků (konkrétní čísla se pochopitelně velmi liší podle daného produktu, srovnávače, odvětví atd.) a to bez nutnosti platit za dosah inzerce (účtovány jsou pouze právě prokliky)
-
uživatelské recenze – hodnocení zákazníků je teď už nedílou součástí většiny velkých srovnávacích platforem a oblíbenou funkcí, kterou mohou obchody využívat k získání psychologicky důležitého sociálního kreditu
Jak ale můžete tyto výhody využít v praxi pro rozvoj svého podnikání a co všechno musíte udělat, než s inzercí na srovnávačích začnete?
Jak začít se srovnávači cen?
Zapojení e-shopu do sítě vyhledávání produktů a srovnávačů cen je poměrně přímočarý proces. Nevyžaduje vytváření nové kreativy, identifikaci cílovky – stačí pouze informace, které už máte na webu a promyšlená strategie financování inzerce. Celý proces se samozřejmě bude trochu lišit podle toho, na jakém srovnávači se rozhodnete inzerovat (a vytipování klíčových portálů je proto jedním z důležitých prvních kroků), základní body jsou ale vždy stejné, a to konkrétně:
-
Vybrat srovnávač
-
Nahrát .xml feed a spárovat produkty
-
Nastavit financování kampaně
-
Průběžně analyzovat výsledky a spravovat kampaň
-
Vyberte si správné srovnávače pro váš e-shop
Dnes už jse na trhu srovnávačů cen velký výběr a pro většinu e-shopů bude dost možná nereálné a zbytečné investovat do inzerce na všech z nich. Zásadní je proto vybrat (hlavně pro začátek) ty srovnávače, které svým zaměřením a funkcemi, které nabízí, nejvíce odráží strategii vašeho obchodu. Hlavní rozdíl, kterým se od sebe mohou srovnávače navzájem lišit je, zde se jedná o univerzální nebo specializovaný srovnávač.
Univerzální srovnávače cen
Univerzální srovnávače cen shromažďují nabídku od velkého množství e-shopů s různým zaměřením a z různých odvětví. Nabízí tak sortiment různého druhu, který zpravidla umožňují různými způsoby třídit. Do této kategorie patří největší české srovnávače cen jako je Heureka nebo Zboží.cz.
Výhody univerzálních srovnávačů cen:
-
Větší návštěvnost: Univerzální srovnávače mají obvykle velmi vysokou návštěvnost, což zvyšuje šance na získání nových zákazníků.
-
Širší záběr: Univerzální srovnávače dokáží oslovit potenciální zákazníky z mnohem širších skupin, než z vaší primární a sekundární cílovky, na které míříte jinou propagací.
Nevýhody univerzálních srovnávačů cen:
-
Vyšší náklady: Inzerování na univerzálních srovnávačích je obvykle dražší než na specializovaných srovnávačích.
-
Větší konkurence: S mnoha partnery a obchody na univerzálních srovnávačích je konkurence vyšší, což může znamenat, že e-shopy budou mít menší šanci na výraznější vystoupení a přilákání zákazníků.
Specializované srovnávače cen
Na druhou stranu specializované srovnávače se zaměřují na konkrétní kategorii zboží jako móda a módní doplňky (příkladem může být Modio.cz), nábytek (např. Homago.cz) atd.
Výhody specializovaných srovnávačů cen:
-
Cílené publikum: Specializované srovnávače mají specifickou cílovou skupinu, což umožňuje e-shopům dosáhnout lidí, kteří jsou již více nakloněni k nákupu daných produktů.
-
Impulzivní nákupy: Protože specializované srovnávače cen často fungují i jako inspirátory, kromě porovnání produktů mohou uživatele inspirovat i k impulzivnímu nákupu jiného zboží, které aktivně něhledal.
Nevýhody specializovaných srovnávačů cen:
-
Menší dosah: Specializované srovnávače mají obvykle menší návštěvnost než univerzální srovnávače.
-
Chybí sociální schválení: Narozdíl od univerzálních srovnávačů cen, které obvykle obsahují funkce jako uživatelské hodnocení, tto na specializovaných srovnávačích není pravidlem.
-
Nahrajte do srovnávače .xml feed
Aby srovnávač mohl uživatelům poskytnout všechna data o vašem sortimentu, musíte je nejdříve do srovnávače nahrát. To uděláte pomocí takzvaného .xml feedu. Jedná se o soubor, který naleznete v administraci vašeho obchodu a vygenerovat (a následně nahrát do srovnávače) ho zvládne téměř každý provozovatel e-shopu, popř. jeho administrátor.
Nezapomeňte spárovat produkty
Pouze nahrát .xml feed ale nestačí. Protože srovnávače cen fungují tak, že pro produkty, které nabízí více e-shopů, vytváří vlastní produktové stránky, na kterých se pak už zobrazují jednotlivé nabídky obchodů, je nutné, aby se i ta vaše na této stránce zobrazovala. Tam totiž proudí nejvíce zákazníků! Pokud produkty tímto způsobem nespárujete, hrozí, že na produktové stránce bude všechna vaše konkurence, ale pro váš produkt se vytvoří samostatná produktová stránka, na kterou zamíří jen málokdo.
-
Nastavte financování kampaně na srovnávači
Jak už jsem zmínil, financování inzerce na srovnávačích je založené na konkrétních proklicích a funguje pomocí biddingu. Bidding funguje tak, že určíte, kolik jste za jeden proklik ochotni zaplatit a podle toho se pak určuje pořadí vašeho zboží na produktové stránce.
-
Provádějte průběžnou analýzu výsledků
Vyplatí se pravidelně kontrolovat, jak efektivní vaše inzerce na srovnávačích cen je. To vám umožní lépe se profilovat vůči konkurenci, ujistit se, že volíte správnou strategii biddingu (abyste nebyli příliš nízko, ale ani svou pozici nepřepláceli) a zároveň ověřit, zda všechny srovnávače, které využíváte, generují srovnatelné výsledky a případně odpovídajícím způsobem upravit jejich rozpočty.
Kdo jsem?
Jsem konzultant na volné noze se specializací optimalizace pro vyhledávače (SEO). Praxi se SEO mám již téměř 15 let. Spolupracoval jsem nebo stále spolupracuji se špičkami mezi weby a e-shopy. Ve volném čase jsem (od)dechový muzikant.
S čím se na mě můžete obrátit?
- Dlouhodobé řešení vašeho SEO
- Podpora vašich interních SEO týmů
- Komplexní a technické SEO analýzy
- Školení SEO a základů webové analytiky (GA4)
- Konzultace, mentoring a marketingové poradenství