SEO a online marketingový mix

SEO a online marketingový mix

SEO je anglická zkratka, jejíž plné znění je „search engine optimization“, což v češtině znamená optimalizace pro vyhledávače. Občas se setkáváme s nesprávným výrazem „SEO optimalizace“, což mnozí odborníci na tento marketingový kanál považují za redundantní.

Jaký je význam SEO?

Ve své podstatě SEO představuje proces zdokonalení webových stránek a zvyšování povědomí o nich s cílem zlepšit jejich viditelnost v organickém vyhledávání ve vyhledávačích. Nejznámějšími vyhledávači u nás jsou dominantní Google a český Seznam. Vyšší pozice vašeho webu ve výsledcích vyhledávání (SERP) zvyšuje šance na zaujetí pozornosti a přilákání potenciálních či stávajících zákazníků k vašemu podnikání.

SEO je nezbytnou složkou online marketingu. Lidé ročně provádějí miliardy vyhledávacích dotazů, často s úmyslem získat informace o různých produktech a službách. Organické vyhledávání je často hlavním zdrojem návštěvnosti a zásadně přispívá k obsahovému a technickému konverznímu úspěchu dalších marketingových kanálů.

 

SEO v marketingovém mixu

 

V poslední době dochází k výrazným změnám ve výsledcích vyhledávání. Poskytují uživatelům konkrétnější odpovědi, což je často zastaví na stránce s výsledky místo toho, aby je přesměrovalo na další webové stránky. Začínají fungovat více jako prezentéry informací nebo jako přímé zdroje odpovědí. Toto vylepšení zvyšuje spokojenost uživatelů vyhledávačů, ale snižuje spokojenost majitelů webů, odkud vyhledávače čerpají informace.

SEO je jen jedním z mnoha nástrojů, které byste měli zvážit při plánování vaší online marketingové strategie. Je důležité být viditelný na co nejširší spektrum frází, což zlepšuje vaše výsledky v organickém vyhledávání.

Je organické vyhledávání opravdu zdarma?

Termín "organické" vyhledávání může být pro některé matoucí. Úspěch v tomto oboru často vyžaduje významné investice do prvotní analytiky, technických úprav, doplňování obsahu copywritery, zapojení zkušeností SEO specialisty, proškolení v SEO a dalšího.

Není to jen jednorázová úloha, ale kontinuální a dlouhodobý proces - optimalizace pro vyhledávače (SEO).

Plody vašeho úsilí můžete vidět až po delší době. Ale získáte dlouhodobý zdroj návštěvnosti ve srovnání s PPC reklamou bez plateb za kliknutí či zobrazení.

SEO v rámci marketingového frameworku STDC

Je důležité chápat SEO v kontextu populárního a široce užívaného marketingového frameworku STDC (See, Think, Do, Care), který v roce 2013 představil Avinash Kaushik a okamžitě ovlivnil myšlení marketingové komunity. Tento rámec rozděluje nákupní cestu zákazníka do čtyř fází (SEE – THINK – DO – CARE).

STDC

V oblasti SEO je často největší důraz na fáze SEE a THINK.

  • Ve fázi SEE můžete přilákat všechny potenciální zákazníky určitého produktu nebo služby, například skvělým obsahem na blogu. V této fázi uživatelé často hledají obecné informace. Umožňuje jim to získat první dojem o vašem webu a firmě.

Navíc můžete získat uživatele pro další marketingové kanály, jako je PPC reklama nebo sociální média.

  • Ve fázi THINK jsou uživatelé blíže k rozhodnutí o nákupu. Hledají podrobnější informace o produktech nebo službách, které by mohly vyhovovat jejich potřebám. Tuto fázi můžete oslovit optimalizovanými kategoriemi produktů nebo nabídkou služeb. Kvalita, hloubka a důvěryhodnost informací může ovlivnit, zda se uživatel rozhodne přejít do fáze DO. Ale může se také stát, že uživatel přeskočí fázi THINK a rovnou u vás nakoupí.

Použití této návštěvnosti pro jiné marketingové kanály může být ještě efektivnější.

Fáze DO a CARE nabízejí pro SEO méně kreativních možností ve srovnání s jinými kanály. Tyto fáze často zahrnují produktovou stránku v případě e-shopu nebo stránku pro sběr objednávek. Pro fázi CARE může být důležitý obsah týkající se údržby zakoupeného produktu nebo různých možností využití.

SEO jako zdroj asistovaných konverzí

Protože SEO je klíčové pro návštěvnost zejména ve fázích SEE a THINK, většina konverzí získaných tímto způsobem je považována za asistované. Pokud se zdroj návštěv objeví kdekoli na cestě k konverzi, je považován za asistovaný zdroj.

Je možné, že určitá online marketingová aktivita nemá vysokou míru přímých konverzí, ale díky ní se dostáváte do povědomí lidí. To je případ SEO ve fázích SEE a THINK frameworku STDC. Tato návštěvnost často stojí na začátku konverzní cesty a i když nemá přímý podíl na konverzi, může mít významný podíl na asistovaných konverzích. Omezení této aktivity by mohlo negativně ovlivnit celkovou konverzní bilanci.

Děkuji, že jste věnovali čas k přečtení tohoto článku, vždy vám rád zodpovím jakékoli dotazy, které můžete mít.

Kdo jsem?

Jsem konzultant na volné noze se specializací optimalizace pro vyhledávače (SEO). Praxi se SEO mám již téměř 15 let. Spolupracoval jsem nebo stále spolupracuji se špičkami mezi weby a e-shopy. Ve volném čase jsem (od)dechový muzikant.

S čím se na mě můžete obrátit?

  • Dlouhodobé řešení vašeho SEO
  • Podpora vašich interních SEO týmů
  • Komplexní a technické SEO analýzy
  • Školení SEO a základů webové analytiky (GA4)
  • Konzultace, mentoring a marketingové poradenství